Informacja dla sygnalistów - umieszczana na stronach BIP (na podstawie art. 48 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o ochronie sygnalistów)
Procedura przyjmowania zewnętrznych zgłoszeń sygnalizacyjnych i działań następczych
§1. Dane kontaktowe do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych
§ 2. Procedura przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń zewnętrznych
pracownik ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom wyznaczony przez Prezesa Kolegium.
§ 3. Treść zgłoszenia
Zgłoszenie powinno zawierać, co najmniej następujące informacje:
1. wskazanie, czy sygnalizacja jest jawna, czy poufna;
2. szczegółowy opis zgłoszonego naruszenia prawa;
3. dowody na poparcie zgłoszenia (jeśli są dostępne);
4. dane identyfikacyjne sygnalisty;
5. dane umożliwiające kontakt, jeżeli sygnalista chce być informowany o wynikach działań w związku z otrzymaniem zgłoszenia sygnalizacji.
§ 4. Sygnalista
§ 6. Procedowanie zgłoszeń zewnętrznych
§ 7. Analiza zgłoszenia zewnętrznych
1. Po wniesieniu zgłoszenia do Kolegium, zgłoszenie zewnętrzne przekazywane jest wyznaczonemu pracownikowi ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom, a ten dokonuje oceny dokumentu czy i w jakim zakresie podlega ono rozpatrzeniu w ramach niniejszej procedury, bądź czy jest to inna sprawa, a w przypadku negatywnej weryfikacji pozostawiają ją bez rozpatrzenia, informując zgłaszającego (o ile pozostawił dane kontaktowe) oraz Prezesa bądź Wiceprezesa Kolegium.
2. W przypadku, gdy zajdzie taka potrzeba Kolegium kontaktuje się z sygnalistą w celu przeprowadzenia wyjaśnień dot. sprecyzowania charakteru przesłanego pisma, co uzasadnia odstąpienie od obowiązujących terminów procedowania zgłoszeń (sygnalizacji).
3. Kolegium, po dokonaniu wstępnej analizy zgłoszenia:
a) jeżeli wniosek ma charakter zgłoszenia sygnalizacyjnego niezwłocznie przekazuje go do RPO;
b) jeżeli zgłoszenie nie podlega przekazaniu zostaje rozpatrzone przez Kolegium zależnie od kwalifikacji;
c) w uzasadnionych przypadkach, za zgodną zgłaszającego, nadaje zgłoszeniu inny bieg zgodnie z przepisami prawa.
§ 8 Postanowienia dodatkowe
2. Kolegium nie przeprowadza procedury rozpatrywania zgłoszeń wewnętrznych jeżeli:
§ 5. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie zgłoszeniami.
§ 6. Ochrona sygnalisty, jego danych osobowych oraz zakaz działań odwetowych
1. Dane osobowe osoby, która wniosła bezpośrednio do Kolegium zgłoszenie, a po jego weryfikacji nadano mu status zgłoszenia sygnalizacyjnego i sygnalisty, podlega szczególnej ochronie w celu ograniczenia osobistego ryzyka osoby zgłaszającej nieprawidłowość.
2. Dane sygnalisty powinny pozostać poufne i nie powinny być ujawniane.
3. Dla spraw zgłaszanych przez osobę, której nadano status sygnalisty tworzy się odrębny rejestr spraw.
4. Osoba, która otrzymuje zgłoszenie rejestruje wniosek jako odrębną sprawę z sygnaturą odpowiednią dla zgłoszeń sygnalistów aby tym samym zminimalizować ryzyko ujawnienia danych sygnalisty.
5. Od sygnalisty nie żąda się dodatkowych danych, niż te które zostały przez niego wskazane w przekazanym zgłoszeniu, nawet jeżeli nie pozwalają one na jednoznaczną identyfikację, z wyjątkiem danych
7. Osoba wnosząca zgłoszenie (jawne lub poufne) jest informowana o wyniku postępowania, które zostało wszczęte na skutek jego zgłoszenia, oraz otrzymuje na żądanie zaświadczenie potwierdzające ochronę przysługującą sygnaliście. Zaświadczenie potwierdzające objęcie ochroną przysługującą wydaje się w terminie miesiąca od zgłoszenia żądania. Złożenie żądania o wydanie zaświadczenia następuje w sposób obowiązujący, jak wyżej, dla zgłoszenia zewnętrznego.
8. Jakiekolwiek środki represji, dyskryminacji lub innego rodzaju niesprawiedliwego traktowania wobec działającego w dobrej wierze sygnalisty dokonującego zgłoszenia, będą traktowane jako poważne naruszenie zasad regulaminu, mogące skutkować odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy łączącej pracownika z pracodawcą, a także rodzić odpowiedzialność przewidzianą na gruncie powszechnie obowiązującego prawa.
9. Za ochronę osoby dokonującej zgłoszenia, w szczególności, gdy nastąpiło ujawnienie jej tożsamości odpowiada pracownik ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom i Prezes Kolegium, którzy są zobowiązani reagować na wszelkie przejawy potencjalnych działań odwetowych związanych z osobą sygnalisty i dokonanym zgłoszeniem.
10. Sygnalista, który dokonał zgłoszenia, a którego dane osobowe zostały w sposób nieuprawniony ujawnione, który doświadczył jakichkolwiek działań odwetowych, dyskryminacji lub innego rodzaju niesprawiedliwego traktowania, powinien niezwłocznie powiadomić Prezesa Kolegium i pracownika ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom o zaistniałej sytuacji. Jeżeli analiza zgłoszenia potwierdzi jego zasadność, podejmuje się odpowiednie działania, mające na celu ochronę sygnalisty.
§ 7 Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa
Tel. Centrali: (22) 55 17 1700
Fax. (22) 8277 64 53
E – mail: biurorzecznika@brpo.bov.pl
Wszelkie pytania proszę kierować do koordynatora w Kolegium:
Joanna Milewska nr tel. 59 848 34 74