Procedura

Informacja dla sygnalistów - umieszczana na stronach BIP (na podstawie art. 48 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o ochronie sygnalistów)

Procedura przyjmowania zewnętrznych zgłoszeń sygnalizacyjnych i działań następczych

 

§1. Dane kontaktowe do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych

  1. Sygnalista może dokonać zgłoszenia pisemnego na adres Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Słupsku ul. Jana Pawła II 1, 76 – 200 w Słupsk; z dopiskiem na kopercie „zgłoszenie zewnętrzne – nie otwierać do rak własnych prezesa / wiceprezesa”.
  2. Zgłoszenia anonimowe (bez podpisu i wskazania danych kontaktowych zgłaszającego) nie są przyjmowane i rozpatrywane.
  3. Dokonywanie zgłoszeń za pośrednictwem innych kanałów niż wskazany przez Kolegium nie jest dopuszczalne i nie podlega ochronie w zakresie w jakim nie jest możliwe zapewnienie zgłaszającemu (sygnaliście) poufności.
  4. W przypadku wątpliwości o sposobie dokonywania sygnalizacji (zgłoszeń) możliwe jest telefoniczne uzyskanie informacji z osobą wyznaczoną do koordynacji działań Kolegium w zakresie objętym niniejszą procedurą.
  5. Osoba wnosząca zgłoszenie zewnętrzne winna postępować zgodnie z niniejszą procedurą.
  6. Zachęca się do dokonywana zgłoszeń zewnętrznych w pierwsze jej kolejności do Rzecznika Praw Obywatelskich.

 

§ 2. Procedura przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń zewnętrznych

  1. Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych określa zasady i tryb przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz załatwiania sygnalizacji zewnętrznych (zgłoszeń zewnętrznych) dotyczących naruszenia prawa, (tj. działania lub zaniechania niezgodnego z prawem lub mającego na celu obejście prawa i procedur obowiązujących w Kolegium), jak też procedurę podejmowania działań następczych w związku z tymi zgłoszeniami.
  2. Przyjęty i wdrożony proces składania i przyjmowania zgłoszeń umożliwia sygnalistom ich dokonywanie w sposób zapewniających im ochronę przed działaniami odwetowymi, które mogą być następstwem zgłoszenia. Zgłoszenie zewnętrzne może mieć charakter:
    1. jawny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w wyjaśnienie zgłoszenia;
    2. poufny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia nie ujawnia swoich danych.
  3. Zgłoszenia podlegające procedurze zgłoszenia zewnętrznego podlegają odrębnej rejestracji.
  4. Zakazuje się ujawniania tożsamości sygnalisty wbrew przepisom oraz prowadzenia wobec niego działań odwetowych na zasadach i w granicach wynikających z przepisów ww. ustawy.
  5. Tylko zgłoszenia dokonywane w dobrej wierze (tj. odnoszące się do zdarzeń, które w rzeczywistości zaistniały i mogą stanowić potencjalne naruszenie) są rozpatrywane z uwzględnieniem zasad poufności, dając sygnaliście gwarancję pozostania anonimowym i gwarantują ochronę przed potencjalnymi działaniami odwetowymi.
  6. W toku procedury biorą udział osoby wyznaczone przez Prezesa Kolegium, pełniące funkcje:
  1. Wiceprezes Kolegium pod nieobecność Prezesa Kolegium;
  2. koordynator do działań w zakresie objętym procedurą - Kierownikowi Biura Kolegium,
  3. pracownik ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom wyznaczony przez Prezesa Kolegium.

§ 3. Treść zgłoszenia

Zgłoszenie powinno zawierać, co najmniej następujące informacje:

1.  wskazanie, czy sygnalizacja jest jawna, czy poufna;

2.  szczegółowy opis zgłoszonego naruszenia prawa;

3.  dowody na poparcie zgłoszenia (jeśli są dostępne);

4.  dane identyfikacyjne sygnalisty;

5.  dane umożliwiające kontakt, jeżeli sygnalista chce być informowany o wynikach działań w związku z otrzymaniem zgłoszenia sygnalizacji.

 

§ 4. Sygnalista

  1. Przez sygnalistę rozumie się osobę zgłaszającą nieprawidłowość w sprawach, w których nie jest stroną ani uczestnikiem na rzecz stron lub uczestników tych postępowań.
  2. Sygnalistą jest każda osoba, która zgłasza nieprawidłowości i nie robi tego ze względu na swój własny interes prawny. Nie jest on również świadkiem w postępowaniu zainicjowanym na skutek jego zgłoszenia ani stroną postępowania administracyjnego w rozumieniu przepisów art. 28 Kpa.
  3. Zgodnie z zasadą dobrej wiary każda osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia powinna zgłosić nieprawidłowość, jeśli istnieją po jej stronie uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe.
  4. Osoby pomagające dokonać zgłoszenia korzystają z takich samych praw i ochrony, jak sygnalista.
  5. W złej wierze pozostaje zgłaszający, który działa w celu sprzecznym z prawem lub zasadami współżycia społecznego. Zgłaszający sygnalizację w złej wierze nie podlega ochronie.

 

§ 5. Procedowanie zgłoszeń zewnętrznych

  1. Zgłoszenia zewnętrzne (zgłoszenia sygnalizacji) wpływające do Kolegium z dopiskiem „zgłoszenie zewnętrzne – nie otwierać do rak własnych prezesa / wiceprezesa” przekazywane są niezwłocznie osobom upoważnionym bez otwierania korespondencji. Na kopercie wskazuje się datę wpływu zgłoszenia zewnętrznego.
  2. Wyznaczony przez Prezesa pracownik ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom, bądź koordynator potwierdza sygnaliście otrzymanie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia, w którym zgłoszenie zostało wniesione do Kolegium.
  3. W razie nieobecności pracownika ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom bądź koordynatora Prezes Kolegium albo Wiceprezes Kolegium potwierdza sygnaliście niezwłocznie otrzymanie zgłoszenia.
  4. Wstępna analiza zgłoszenia nie powinna trwać dłużej niż 14 dni.
  5. Przekroczenie terminów, o którym mowa powyżej uzasadnione jest wyłącznie w razie konieczności podjęcia dodatkowych czynności w ramach analizy zgłoszenia i jego wyjaśniania.

 

§ 6. Analiza zgłoszenia zewnętrznych

1. Po wniesieniu zgłoszenia do Kolegium, zgłoszenie zewnętrzne przekazywane jest wyznaczonemu pracownikowi ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom, a ten dokonuje oceny dokumentu czy i w jakim zakresie podlega ono rozpatrzeniu w ramach niniejszej procedury, bądź czy jest to inna sprawa, a w przypadku negatywnej weryfikacji pozostawiają ją bez rozpatrzenia, informując zgłaszającego (o ile pozostawił dane kontaktowe) oraz Prezesa bądź Wiceprezesa Kolegium.

2. W przypadku, gdy zajdzie taka potrzeba Kolegium kontaktuje się z sygnalistą w celu przeprowadzenia wyjaśnień dot. sprecyzowania charakteru przesłanego pisma, co uzasadnia odstąpienie od obowiązujących terminów procedowania zgłoszeń (sygnalizacji).

3. Kolegium, po dokonaniu wstępnej analizy zgłoszenia:

a) jeżeli wniosek ma charakter zgłoszenia sygnalizacyjnego niezwłocznie przekazuje go do RPO;

b) jeżeli zgłoszenie nie podlega przekazaniu zostaje rozpatrzone przez Kolegium zależnie od kwalifikacji;

c) w uzasadnionych przypadkach, za zgodną zgłaszającego, nadaje zgłoszeniu inny bieg zgodnie z przepisami prawa.

 

§ 7 Postanowienia dodatkowe

2. Kolegium nie przeprowadza procedury rozpatrywania zgłoszeń wewnętrznych jeżeli:

  1. sygnalizacja ma charakter zgłoszenia podlegającego przekazaniu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, z wyjątkiem badania i podstaw przekazania zgłoszenia;
  2. dotyczy nieprawidłowości nie objętych ustawą z dnia 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024r., poz. 926 ze zm.).

 

§ 8 Osoby odpowiedzialne za zarządzanie zgłoszeniami.

  1. Zgłoszeniami zewnętrznymi, które zostały przesłane bezpośrednio do RPO - zarządza RPO.
  2. Zgłoszeniami zewnętrznymi, które nie podlegają przekazaniu - zarządza koordynator, pracownik ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom oraz Prezes i Wiceprezes Kolegium.

 

§ 9. Ochrona sygnalisty, jego danych osobowych oraz zakaz działań odwetowych

1. Dane osobowe osoby, która wniosła bezpośrednio do Kolegium zgłoszenie, a po jego weryfikacji nadano mu status zgłoszenia sygnalizacyjnego i sygnalisty, podlega szczególnej ochronie w celu ograniczenia osobistego ryzyka osoby zgłaszającej nieprawidłowość.

2. Dane sygnalisty powinny pozostać poufne i nie powinny być ujawniane.

3. Dla spraw zgłaszanych przez osobę, której nadano status sygnalisty tworzy się odrębny rejestr spraw.

4. Osoba, która otrzymuje zgłoszenie rejestruje wniosek jako odrębną sprawę z sygnaturą odpowiednią dla zgłoszeń sygnalistów aby tym samym zminimalizować ryzyko ujawnienia danych sygnalisty.

5. Od sygnalisty nie żąda się dodatkowych danych, niż te które zostały przez niego wskazane w przekazanym zgłoszeniu, nawet jeżeli nie pozwalają one na jednoznaczną identyfikację, z wyjątkiem danych

7. Osoba wnosząca zgłoszenie (jawne lub poufne) jest informowana o wyniku postępowania, które zostało wszczęte na skutek jego zgłoszenia, oraz otrzymuje na żądanie zaświadczenie potwierdzające ochronę przysługującą sygnaliście. Zaświadczenie potwierdzające objęcie ochroną przysługującą wydaje się w terminie miesiąca od zgłoszenia żądania. Złożenie żądania o wydanie zaświadczenia następuje w sposób obowiązujący, jak wyżej, dla zgłoszenia zewnętrznego.

8. Jakiekolwiek środki represji, dyskryminacji lub innego rodzaju niesprawiedliwego traktowania wobec działającego w dobrej wierze sygnalisty dokonującego zgłoszenia, będą traktowane jako poważne naruszenie zasad regulaminu, mogące skutkować odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy łączącej pracownika z pracodawcą, a także rodzić odpowiedzialność przewidzianą na gruncie powszechnie obowiązującego prawa.

9. Za ochronę osoby dokonującej zgłoszenia, w szczególności, gdy nastąpiło ujawnienie jej tożsamości odpowiada pracownik ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom i Prezes Kolegium, którzy są zobowiązani reagować na wszelkie przejawy potencjalnych działań odwetowych związanych z osobą sygnalisty i dokonanym zgłoszeniem.

10. Sygnalista, który dokonał zgłoszenia, a którego dane osobowe zostały w sposób nieuprawniony ujawnione, który doświadczył jakichkolwiek działań odwetowych, dyskryminacji lub innego rodzaju niesprawiedliwego traktowania, powinien niezwłocznie powiadomić Prezesa Kolegium i pracownika ds. przeciwdziałania nieprawidłowościom o zaistniałej sytuacji. Jeżeli analiza zgłoszenia potwierdzi jego zasadność, podejmuje się odpowiednie działania, mające na celu ochronę sygnalisty.

 

§ 10 Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

al. Solidarności 77

00-090 Warszawa

Tel. Centrali: (22) 55 17 1700

Fax. (22) 8277 64 53

E – mail: biurorzecznika@brpo.bov.pl

 

Wszelkie pytania proszę kierować do koordynatora w Kolegium:

Joanna  Milewska nr tel. 59 848 34 74

Wytworzył:
Joanna Milewska
(2024-12-24)
Udostępnił:
Milewska Joanna
(2024-12-24 07:28:39)
Ostatnio zmodyfikował:
Milewska Joanna
(2024-12-30 11:19:49)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki